Specijalističke akademske studije rane intervencije u detinjstvu
Nivo studija
Specijalističke akademske studije - studije drugog stepena
Trajanje studija
1 godina (2 semestra)
Ukupan broj ESPB bodova
60
Zvanje koje se stiče
Specijalista defektolog
Cilј studija
Osnovni cilј
- osposoblјavanje studenata za primenu naučnih i stručnih dostignuća u prevenciji, detekciji, dijagnostici i tretmanu dece sa neurorazvojnim faktorima rizika ili rizikom za njihov nastanak, smetnjama u razvoju i invaliditetom, primena metoda za podsticanje različitih aspekata detetovog razvoja, savetodavni rad sa porodicom, a sve u skladu sa principima dobre naučne i kliničke prakse.
Specifični cilјevi
- sticanje znanja o specifičnosti ranog razvoja sposobnosti
- sticanje znanja o etiologiji poremećaja i smetnji u razvoju
- sticanje znanja o ulozi protektivnih faktora, kao i faktora rizika u okviru ranog razvoja sposobnosti
- sticanje znanja o složenosti razvojne procene i posledica koje ona nosi
- razlikovanje različitih faza u postupku procene dece
- sticanje znanja o prevenciji, detekciji i tretmanu poremećaja i smetnji
- sticanje kompetencija za izvođenje određenog broja osnovnih dijagnostičkih procedura
- sticanje znanja o savetodavnoj i terapijskoj podršci radi pospešivanja porodične adaptacije
- sticanje znanja o principima rada i osnovnim elementima rane intervencije
- sticanje znanja o zakonodavnim okvirima rane intervencije u svetu i kod nas
- usvajanje znanja i veština neophodnih za realizaciju habilitacijskih postupaka
- sticanje znanja i veština u oblasti pružanja psiho-socijalne podrške roditelјima i porodici
- formiranje stavova neophodnih za postizanje visokih standarda prakse specijalne edukacije
- sticanje znanja neophodnih za međuprofesionalnu saradnju i timski rad
Kompetencije koje proističu iz studijskog programa
Diplomirani studenti specijalističkih akademskih studija Rane intervencije u detinjstvu stiču i usavršavaju niz veština i kompetencija zahvaljujući kojima će biti osposobljeni za rad u porodici, rad u pedijatrijskim službama, poput neonatologije i razvojnih savetovališta, rehabilitacionim centrima u sistemu zdravstvene i socijalne zaštite, i centrima za ranu intervenciju, kao i u svim okruženjima gde se deca sa neurorazvojnim faktorima rizika, smetnjama u razvoju i invaliditetom uključuju u rad:
- produbiće znanja u vezi sa osnovnim konceptom rane intervencije, promenama i pristupima u poslednjim decenijama kao i principima uspešne rane intervencije
- biće u stanju da integrišu znanja iz različitih izvora i da ih primene u praksi za uspešno rešavanje složenih problema u okviru rane intervencije u detinjstvu u novom ili nepoznatom okruženju
- biće u mogućnosti da razumeju specifičnosti ranog razvoja sposobnosti
- biće u stanju da primene saznanja o ranom razvoju u svrhu procene detetovih razvojnih svojstava i uvaže ih u planiranju i sprovođenju intervencije
- biće u stanju da primene saznanja o karakteristikama dece sa neurorazvojnim faktorima rizika, smetnjama u razvoju i invaliditetom za rad sa njima kao i njihovim porodicama
- biće osposoblјeni za primenu pojedinih instrumenata procene
- biće osposoblјeni za sistematsku opservaciju deteta u ispitnoj situaciji
- biće u mogućnosti da razumeju značaj rane stimulacije kao mogućnosti unapređenja različitih motoričkih, kognitivnih, komunikacijskih, govorno-jezičkih i socijalnih sposobnosti
- ovladaće savremenim metodama podsticanja različitih aspekata detetovog razvoja
- biće u mogućnosti da planiraju i sprovedu različite habilitacijske metode i tehnike u različitim terapijskim okruženjima: od kuće do socijalne, zdravstvene ili vaspitno-obrazovne ustanove
- steći će specifične kompetencije za sprovođenje habilitacijskih postupaka
- biće u stanju da primene različite vidove savetodavnih i terapijskih intervencija, prilagođenih potrebama roditelјa dece sa smetnjama u razvoju
- biće osposobljeni za planiranje, programiranje, realizaciju, praćenje i evaluaciju individualnih programa rane intervencije i programa podrške porodici
- biće osposoblјeni za uspostavlјanja uzajamnog odnosa poštovanja sa članovima porodice i primenu odgovarajućih i efektnih strategija slušanja članova porodice i drugih
- biće u stanju da prepoznaju faktore rizika, kao i protektivne faktore važne za porodičnu adaptaciju
- biće osposoblјeni za razumevanje porodičnih sistema i dinamike u uslovima povećanog stresa
- biće osposoblјeni za analizu porodičnih odnosa i resursa i pružanja psiho-socijalne podrške porodici
- biće osposoblјeni za realizaciju obuke roditelјa i savetodavni rad sa roditelјima i porodicom dece sa smetnjama u razvoju
- ovladaće veštinama timskog rada i međuprofesionalne saradnje
- biće u stanju da efikasno prate i usvajaju novine i rezultate istraživanja u oblasti rane intervencije, da formiraju svoje zaklјučke i da ih na jasan i nedvosmislen način prenesu u stručnoj i široj javnosti.
Uslov za upis
- završene master akademske studije specijalne edukacije i rehabilitacije/master akademske studije specijalne edukacije/master akademske studije specijalne rehabilitacije, ili osnovne studije specijalne edukacije i rehabilitacije u trajanju od najmanje četiri godine, po propisu koji je uređivao visoko obrazovanje do 10. septembra 2005. godine i
- najmanje 2 godine radnog iskustva u oblasti specijalne edukacije i rehabilitacije, u radu sa decom.
Struktura programa
Nastavni plan omogućava da studenti tokom studijskog programa stiču i produblјuju znanja iz medicinskih nauka, psiholoških nauka, i užestručnih nauka specijalne edukacije i rehabilitacije. U drugom semestru studenti su u obavezi da izaberu po dva od pet ponuđenih predmeta iz izbornog bloka, kroz koji će biti u mogućnosti da afirmišu svoje sklonosti i opredelјenje prema pojedinim oblastima specijalne edukacije i rehabilitacije, u okviru rane intervencije. Osim aktivne nastave, studenti će imati i obavezu sprovođenja i izrade kliničkog praktikuma, u cilјu integracije stečenog znanja i rešavanja konkretnih problema u praksi. Nakon svih položenih predmeta previđenih studijskim programom student je u obavezi da izradi i odbrani završni rad, koji nosi 12 ESPB bodova i ulazi u ukupan broj bodova
Plan studijskog programa
|
|
|
Časova nedeljno
|
Časova
godišnje |
ESPB
|
||||||||
|
|
|
Zimski
semestar |
Letnji
semestar |
|||||||||
|
Šifra
|
Naziv predmeta
|
P
|
V
|
DON
|
P
|
V
|
DON
|
P
|
V
|
Uk.
|
Ostali časovi
|
|
1.
|
RI.savr.1.1.
|
2
|
0
|
|
|
|
|
30
|
|
30
|
15
|
3
|
|
2.
|
RI.rped.1.1.
|
2
|
2
|
|
|
|
|
30
|
30
|
60
|
|
4
|
|
3.
|
RI.raz.1.1.
|
2
|
2
|
|
|
|
|
30
|
30
|
60
|
|
4
|
|
4.
|
RI.proc.1.1.
|
2
|
3
|
|
|
|
|
30
|
45
|
75
|
|
5
|
|
5.
|
RI.por.1.1.
|
2
|
2
|
|
|
|
|
30
|
30
|
60
|
30
|
6
|
|
6.
|
RI.kp1.1.1.
|
|
|
5
|
|
|
|
|
75
|
75
|
45
|
8
|
|
7.
|
RI.sluh.1.2.
RI.vid.1.2.
RI.gjp.1.2.
RI.mot.1.2.
RI.per.1.2.
|
Predmeti
izbornog bloka 1*
|
|
|
|
3+3
|
3+3
|
2+2
|
90 (45+45)
|
150 (75+75)
|
240 (120+120)
|
15+15
|
18 (9+9)
|
8.
|
RI.zr.1.2.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12
|
|
Ukupno
|
Aktivne nastave
|
240
|
360
|
600
|
|
60
|
|||||||
Ostalih časova
|
120
|
||||||||||||
Nastave na prvoj godini
|
720
|
Tekst uneo: IvanaMaksimovic